logo fardad tajhiz

عکسبرداری از دندان یا اصطلاحاً رادیوگرافی دندان به منظور تشخیص بیماری‌های دندان و دهان انجام می‌شود. تصویربرداری از دندان بهترین شیوه تشخیص پوسیدگی دندان‌ها است. انواع عکس رادیولوژی دندان و تصویرهایی که با ابزارهای جدید دیجیتال نظیر آر وی جی دنداپزشکی گرفته می‌شوند راهنمای دندانپزشکان برای تشخیص و درمان هستند. عکسبرداری از دندان معمولاً با استفاده از اشعه ایکس انجام می‌گیرد. دلیل آن نیز رؤیت‌پذیر شدن عارضه‌های دندانی است که با معاینه مشخص نمی‌شوند. انواع پوسیدگی‌ها، ترک‌های عمیق و بیماری‌های مرتبط با لثه‌ها و ریشه دندان از این طریق تشخیص داده می‌شوند. در این مقاله به معرفی انواع روش‌های تصویربرداری از دندان پرداخته‌ایم.

تصویربرداری از دندان با سنسور آر وی جی

سنسور آر وی جی بهترین روش تصویربرداری داخل دهانی است. این تکنولوژی بهترین جایگزین رادیوگرافی محسوب می‌شود. دندانپزشکان با کمک این وسیله پیشرفته می‌توانند تصویری با وضوح بالا از دندان مراجعان خود تهیه کنند.

این تکنولوژی بهترین جایگزین رادیوگرافی محسوب می‌شود.
این تکنولوژی بهترین جایگزین رادیوگرافی محسوب می‌شود.

همچنین برخلاف شیوه‌های سنتی عکسبرداری از دندان، آر وی جی از اشعه‌ای با انرژی بسیار پایین استفاده می‌کند که هیچ ضرری برای بیمار ندارد. بسیاری از مشکلات دندان نظیر انواع عفونت‌ها، پوسیدگی‌ها، ترک‌های عمیق و بافت‌های آسیب‌دیده با این تصاویر قالب رؤیت هستند.

رادیوگرافی پانورامیک دندان (OPG)

عکس OPG دندان یکی از رایج‌ترین انواع رادیوگرافی دندان با تصویربرداری خارج دهانی است. در این روش تصویربرداری، دستگاه به دور سر بیمار می‌چرخد و تنها با یک بار پرتودهی از تمام محیط دهان شامل تمام دندان‎های فک بالا و پایین عکسبرداری می‌کند.

عکس OPG دندان یکی از رایج‌ترین انواع رادیوگرافی دندان با تصویربرداری خارج دهانی است.
عکس OPG دندان یکی از رایج‌ترین انواع رادیوگرافی دندان با تصویربرداری خارج دهانی است.

دندانپزشکان از این شیوه برای تشخیص انواع پوسیدگی‌ها و بررسی آسیب‌های دندان و وضعیت دندان‌های عقل استفاده می‌کنند. عکس او پی جی (OPG) بهترین گزینه برای دندانپزشکانی است که می‌خواهند نمایی کلی از فک و دندان مراجعان خود داشته باشند. تشخیص دندان‌های نهفته از دیگر ویژگی‌های این روش تصویربرداری از دندان است.

 بایت وینگ (Bitewing)

در این روش، بیمار یک قطعه کاغذ مخصوص را گاز می‌گیرد و عکسبرداری در این وضعیت انجام می‌شود. به این ترتیب، دندانپزشکان قادر خواهند بود تاج‌های دندان را به خوبی مشاهده و بررسی کنند.

در این روش، بیمار یک قطعه کاغذ مخصوص را گاز می‌گیرد و عکسبرداری در این وضعیت انجام می‌شود.
در این روش، بیمار یک قطعه کاغذ مخصوص را گاز می‌گیرد و عکسبرداری در این وضعیت انجام می‌شود.

رادیوگرافی دندان بایت وینگ مناسب برای تشخیص پوسیدگی‌های بین دندانی و بررسی حفره‌های میان دندان‌ها است. در این روش تصویربرداری از دندان، تمامی دندان‌های عقب در یک نما در معرض دید دندانپزشکان قرار می‌گیرد.

رادیوگرافی اکلوزال (Occlusal)

رادیوگرافی دندان اکلوزال در شرایطی انجام می‌شود که فک بیمار بسته است. بنابراین تمامی دندان‌های بیمار در یک تصویر نمایش داده می‌شوند. به کمک این شیوه تصویربرداری از دندان، متخصصان قادر خواهند بود نحوه روی هم قرار گرفتن دندان‌های پایین و بالای مراجعان را به دقت بررسی نمایند.

رادیوگرافی دندان اکلوزال در شرایطی انجام می‌شود که فک بیمار بسته است.
رادیوگرافی دندان اکلوزال در شرایطی انجام می‌شود که فک بیمار بسته است.

تشخیص انواع ناهنجاری‌های آناتومیک با این روش به خوبی انجام خواهد گرفت. مشکلاتی نظیر دندان‌های اضافه، دندان‌هایی که از لثه بیرون نیامده‌اند و پیدا کردن اشیای خارجی با استفاده از اشعه ایکس اکلوزال امکان‌پذیر خواهد بود.

 

برای اطلاعات بیشتر این مطلب را مطالعه کنید: تشخیص پوسیدگی دندان با آر وی جی

 

رادیوگرافی پری اپیکال (Periapical)

رادیوگرافی تک‌دندان یا اصطلاحاً پری اپیکال روشی تخصصی برای تشخیص مشکلات دندانی است. در تصاویر پری اپیکال تمام قسمت‌های یک دندان از عاج تا ریشه قابل مشاهده و بررسی هستند.

رادیوگرافی تک‌دندان یا اصطلاحاً پری اپیکال روشی تخصصی برای تشخیص مشکلات دندانی است.
رادیوگرافی تک‌دندان یا اصطلاحاً پری اپیکال روشی تخصصی برای تشخیص مشکلات دندانی است.

هر نوع تغییرات نامعمول در ساختار دندان و بافت‌های آن نیز در این تصاویر ثبت می‌شوند. مشکلاتی نظیر آبسه دندان، کیست‌های دهانی و تغییرات بافت استخوان دندان با این روش عکسبرداری قابل تشخیص هستند.

رادیوگرافی سفالومتری (Cephalometry)

در تصویربرداری سفالومتری از دندان، از یک طرف سر بیمار به طور کامل عکسبرداری می‌شود. با تصاویر سفالومتری ارتباط دندان‌ها با فک و مشخصات هر دندان به تنهایی دیده می‌شود.

در تصویربرداری سفالومتری از دندان، از یک طرف سر بیمار به طور کامل عکسبرداری می‌شود
در تصویربرداری سفالومتری از دندان، از یک طرف سر بیمار به طور کامل عکسبرداری می‌شود

متخصصان ارتودنسی معمولاً از این روش تصویربرداری برای به دست آوردن اطلاعات اختصاصی ساختار دندانی بیماران استفاده می‌کنند. تعیین موقعیت دندان‌های بیمار مهم‌ترین ویژگی این نوع تصویربرداری از دندان است.

بهترین روش تصویربرداری از دندان

انواع روش‌های تصویربرداری از دندان با توجه به نظر متخصصان دندانپزشکی انتخاب می‌شوند. تصویربرداری از دندان با سنسور آر وی جی یکی از سریع‌ترین، آسان‌ترین و کم‌خطرترین روش‌های عکسبرداری از دندان است. تصاویر آر وی جی به دلیل وضوح بالایشان یکی از دقیق‌ترین شیوه‌های تشخیص دندانپزشکی محسوب می‌شوند. عکس او پی جی (OPG) نیز بهترین گزینه برای دندانپزشکانی است که می‌خواهند نمایی کلی از فک و دندان مراجعان داشته باشند. رادیوگرافی پری اپیکال یا تک‌دندان روش تخصصی دیگری برای تشخیص دندانپزشکی است. در این روش تمام قسمت‌های یک دندان از عاج تا ریشه قابل مشاهده و بررسی هستند.

گفتنی است که تصویربرداری از دندان به منظور چک‌آپ سالانه سلامت دندان نیز امری ضروری است. درمان به موقع پوسیدگی‌های جزئی دندان مانع از پیشروی این پوسیدگی‌ها و رسیدن به ریشه دندان می‌شود. نظارت بر رشد صحیح دندان‌های کودکان برای تشخیص به موقع نیاز به ارتودنسی از دیگر مزیت‌های این چک‌آپ محسوب می‌شود.

سوالات متداول انواع روش‌های تصویربرداری از دندان

بهترین روش تصویربرداری از دندان چیست؟

تصویربرداری از دندان با آر وی جی دندانپزشکی سریع‌ترین، آسان‌ترین و کم‌خطرترین شیوه عکسبرداری از دندان است. عکس او پی جی دندان (OPG) نیز بهترین گزینه برای دندانپزشکانی است که می‌خواهند نمایی کلی از فک و دندان مراجعان خود داشته باشند.

دقیق‌ترین شیوه تصویربرداری از دندان کدام است؟

رادیوگرافی پری اپیکال یا تک‌دندان روشی تخصصی برای تشخیص دندانپزشکان است. در این شیوه تمام قسمت‌های یک دندان از عاج تا ریشه قابل مشاهده و بررسی هستند. تصویربرداری آر وی جی نیز به دلیل ارائه تصاویری با وضوح بسیار بالا یکی دیگر از روش‌های دقیق عکسبرداری از دندان محسوب می‌شود.

فهرست مطالب

افشین پیرپیران

دقت و تخصص مهم‌ترین نیازهای تولید محتوای مهندسی پزشکی و تجهیزات مربوط به آن است. در وبلاگ تخصصی فرداد تجهیز ما با دقت کامل و تعهد همه‌جانبه به توضیح و تشریح تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی خواهیم پرداخت.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها