logo fardad tajhiz

اسکن داخل دهانی نه تنها دقیق‌تر از شیوه‌های سنتی عمل می‌کند، بلکه از نظر ایمنی و راحتی برای بیماران نیز بسیار بهتر از نمونه‌های قدیمی است. این فناوری پیشرفته، بدون نیاز به استفاده از اشعه ایکس یا مواد قالب‌گیری آزاردهنده، امکان تهیه تصاویر دقیق و سه بعدی از دهان را فراهم می‌کند.

این فناوری، بدون نیاز به استفاده از اشعه ایکس یا مواد قالب‌گیری آزاردهنده، امکان تهیه تصاویر دقیق و سه بعدی دارد.
این فناوری، بدون نیاز به استفاده از اشعه ایکس یا مواد قالب‌گیری آزاردهنده، امکان تهیه تصاویر دقیق و سه بعدی دارد.

 

اسکنر داخل دهانی هیچ خطری برای بیماران ندارد و انجمن دندانپزشکی آمریکا، اسکن داخل دهانی را حتی در دوران بارداری بی‌خطر طبقه‌بندی کرده است. در این مقاله، به نگرانی‌هایی که در مورد به کار گیری اسکنرهای داخل دهانی برای بیماران وجود دارد پاسخ خواهیم داد.

اشعه اسکنر داخل دهانی

اسکنرهای داخل دهانی اشعه ساطع نمی‌کنند. آن‌ها از فناوری اسکن نوری یا لیزری برای ثبت تصاویر دیجیتالی از دندان‌ها و لثه‌های بیمار استفاده می‌کنند. بنابراین اسکنرهای داخل دهانی از تابش نور مرئی استفاده می‌کنند نه از اشعه ایکس. میزان انرژی اشعه الکترومغناطیسی از نور مرئی کمتر است و هیچ خطر شناخته‌شده‌ای برای بافت‌های بیولوژیکی وجود ندارد.

آیا اسکن داخل دهانی بی‌ضرر است؟

به طور کلی، اسکن‌های داخل دهانی برای بیماران، بی‌خطر در نظر گرفته شده‌اند، چراکه غیرتهاجمی و بدون درد‌ هستند و تنها شامل پرتوهای غیریونیزه‌اند.

اسکنرهای داخل دهانی از فناوری نوری یا لیزری برای گرفتن تصاویر دیجیتالی از دندان‌ها و لثه‌های بیمار استفاده می‌کنند که سپس برای ساختن مدل‌های سه بعدی از دهان بیمار استفاده می‌شوند. منبع نوری که برای گرفتن تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این دلیل که اشعه ایکس ساطع نمی‌کنند، عموماً برای بیماران ایمن است.

اسکنرهای داخل دهانی اشعه ساطع نمی‌کنند.
اسکنرهای داخل دهانی اشعه ساطع نمی‌کنند.

 

قالب‌های دیجیتالی که با اسکنرهای سه بعدی داخل دهانی گرفته می‌شوند در مقایسه با قالب‌های سنتی که در آن‌ها از آلژینات یا پی‌وی‌اس (PVS) استفاده می‌شود و آزارنده و نامرتب‌اند برای بیمار بسیار راحت‌تر است. ممکن است برخی از بیماران در طول فرآیند اسکن همچنان احساس درد یا ناراحتی را گزارش کنند که ممکن است ناشی از اضطراب باشد. عامل مهم دیگری که باید در نظر گرفت، خطر عفونت در صورت استریل نکردن صحیح اسکنر میان بیماران است. با این همه، این خطرات عموماً کم هستند و ارائه‌دهندگان خدمات دندانپزشکی برای به حداقل رساندنِ ناراحتی و حفظ یک محیط استریل برای جلوگیری از گسترش عفونت آموزش دیده‌اند.

آیا اسکن داخل دهانی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

اسکن داخل دهانی نوعی فناوری تصویربرداری از دندان است که از یک دستگاهِ دستی برای ایجاد یک مدل سه بعدی از دندان‌ها و لثه‌های بیمار استفاده می‌کند. تحقیقات محدودی درباره ایمنی اسکن‌های داخل دهانی در دوران بارداری وجود دارد و ممکن است ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، نظرات متفاوتی در این باره داشته باشند.

اسکن داخل دهانی در دوران بارداری بی‌خطر است.
اسکن داخل دهانی در دوران بارداری بی‌خطر است.

 

بر اساس نظر انجمن دندانپزشکی آمریکا، اسکن داخل دهانی در دوران بارداری بی‌خطر است، زیرا میزان قرار گرفتن در معرض تابش که به صورت نوری است حداقل است. با این حال، ممکن است برخی از زنان باردار طی عملیات اسکن که دسته اسکنر در دهان قرار می‌گیرد حالت تهوع یا ناراحتی ناشی از آن را تجربه کنند.

به طور کلی، اگر چه ممکن است برخی از خطرات بالقوه مرتبط با اسکن داخل دهانی در دوران بارداری وجود داشته باشد، مزایای دریافت تصویربرداری و درمان دقیق دندان بیشتر از خطرات آن است. مانند هر تصمیم پزشکی در دوران بارداری، بیماران باید گزینه‌های خود را با ارائه دهندۀ مراقب‌های بهداشتیِ خود در میان بگذراند و بر اساس شرایط فردی خود، در این باره تصمیم آگاهانه بگیرند.

آیا اسکن داخل دهانی دردناک است؟

اسکن داخل دهانی با استفاده از یک قلم نوری انجام می‌شود که در دهان بیمار حرکت می‌کند و به سرعت از ناحیه مورد نظر تصوربرداری می‌کند. این فرایند به طور کلی دردناک نیست. با وجود این، ممکن است برای برخی بیماران ایجاد حالت تهوع کند که آزارنده خواهد بود. این مشکل را می‌توان با تکنیک اسکن مناسب و با ارتباط مؤثر با بیمار به حداقل رساند.

اسکن داخل دهانی با استفاده از یک قلم نوری انجام می‌شود
اسکن داخل دهانی با استفاده از یک قلم نوری انجام می‌شود

 

در قیاس با مواد قالب‌گیری سنتی که ممکن است آلوده یا آزارنده باشند و حتی موجب گرفتگی دهان شوند، بیماران غالباً اسکن‌های داخل دهانی را به دلیل سهولت و راحتی ترجیح می‌دهند. با این حال مهم است که هر گونه نگرانی یا ناراحتی را با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذارید تا بهترین تجربه ممکن را داشته باشید.

سوالات متداول ایمنی اسکن داخل دهانی؛ روشی بی‌خطر و بی‌ضرر برای بیماران

اسکنر داخل دهانی از چه اشعه‌ای استفاده می‌کند؟

اسکنرهای داخل دهانی اشعه ساطع نمی‌کنند. آن‌ها از فناوری اسکن نوری یا لیزری برای ثبت تصاویر دیجیتالی از دندان‌ها و لثه‌های بیمار استفاده می‌کنند. بنابراین، اسکنرهای داخل دهانی از تابش نور مرئی استفاده می‌کنند نه از اشعه ایکس. میزان انرژی پرتوهای اسکنر بسیار کم است و هیچ خطر شناخته‌شده‌ای برای بافت‌های بیولوژیکی ندارد.

آیا اسکن داخل دهانی بی‌ضرر است؟

بله. اسکن‌های داخل دهانی برای بیماران، بی‌خطر در نظر گرفته شده‌اند، زیرا غیرتهاجمی و بدون درد‌ هستند و تنها شامل پرتوهای غیریونیزه‌اند.

اسکن داخل دهانی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

بر اساس نظر انجمن دندانپزشکی آمریکا، اسکن داخل دهانی در دوران بارداری بی‌خطر است. با وجود این، توصیه می‌شود پیش از هر اقدامی با پزشک متخصص خود مشورت فرمایید.

آیا اسکن داخل دهانی دردناک است؟

خیر. اسکن داخل دهانی با استفاده از یک قلم نوری انجام می‌شود که به سرعت در دهان بیمار حرکت می‌کند و از ناحیه مورد نظر تصوربرداری می‌کند.

فهرست مطالب

افشین پیرپیران

دقت و تخصص مهم‌ترین نیازهای تولید محتوای مهندسی پزشکی و تجهیزات مربوط به آن است. در وبلاگ تخصصی فرداد تجهیز ما با دقت کامل و تعهد همه‌جانبه به توضیح و تشریح تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی خواهیم پرداخت.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها