logo fardad tajhiz

اسکنر داخل دهانی یک فناوری مدرن است که با تصویربرداری از دهان و دندان، یک مدل سه بعدی دیجیتال از آنها تهیه می‌کند. کاربرد اسکنر داخل دهانی در ارتودنسی به تازگی مرسوم شده است. به تفصیل در این مورد در این مقاله سخن خواهیم گفت. 

کاربرد اسکنر داخل دهانی در ارتودنسی روش‌های متفاوتی دارد که در اینجا درباره آن سخن خواهیم گفت
کاربرد اسکنر داخل دهانی در ارتودنسی روش‌های متفاوتی دارد که در اینجا درباره آن سخن خواهیم گفت

 

از آنجایی که در این روش، اندازه‌ها به طور دقیق محاسبه می‌شوند، کیفیت درمان ارتودنسی بسیار بالا می‌رود. استفاده ارتودنتیست‌ها از اسکنر داخل دهانی موجب کاهش زمان کار و کاهش هزینه‌ها و در نتیجه راحتی بیشتر بیماران می‌شود. این تکنولوژی همچنین سبب منسوخ شدن روش‌های سنتی و قالب‌گیری‌های گچی شده است.

اسکنر داخل دهانی در ارتودنسی

کاربرد اسکنر داخل دهانی در ارتودنسی برای موارد زیر است:

  • تصویربرداری: اسکنرهای داخل دهانی می‌توانند تصاویر سه بعدی بسیار دقیقی از دندان‌ها و لثه‌ها ارائه دهند که می‌توانند برای ایجاد ترمیم‌های دندانی دقیق مورد استفاده قرار گیرد.
  • برنامه‌ریزی درمان: اسکن داخل دهانی به ارتودنتیست‌ها این امکان را می‌دهد که به طور دقیق تصویری از دندان‌ها و ساختارهای دهانی بیمار ترسیم و یک برنامه دقیق متناسب با نیازهای خاص او ایجاد کنند.
  • ساخت الاینر: اسکن داخل دهانی برای ایجاد قالب‌های دیجیتالی برای ساخت الاینرهای شفاف استفاده می‌شود که بیش از پیش جایگزین بریس‌های سنتی می‌شوند.
  • ساخت قالب دائمی: از اسکنر داخل دهانی همچنین می‌توان برای ایجاد قالب‌های دیجیتالی دقیق برای ساخت قالب‌های دائمی استفاده کرد که پس از درمان ارتودنسی برای حفظ موقعیت جدید دندان‌ها استفاده می‌شوند.
  • نظارت بر پیشرفت: کاربرد اسکنر داخل دهانی در ارتودنسی می‌تواند برای پیگیری پیشرفت درمان ارتودنسی طی زمان مورد استفاده باشد و به ارتودنتیست‌ها اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز، تنظیمات و اصلاحات لازم را انجام دهند.

مزایای اسکنر داخل دهانی برای ارتودنتیست‌ها

کاربرد اسکنر داخل دهانی در ارتودنسی دارای چند مزیت نسبت به روش‌های قالب‌گیری سنتی است از جمله افزایش دقت، کاهش ایجاد ناراحتی برای بیمار و بهبود تجربه او در فرایند درمان. به طور کلی، اسکنر داخل دهانی ابزار ارزشمندی برای متخصصان ارتودنسی است و به آنها کمک می‌کند تا درمان ارتودنسی دقیق و کارآمدتری به بیماران ارائه دهند.

اسکن داخل دهانی برای ارتودنسی نامرئی

ارتودنسیِ نامرئی یک درمان ارتودنسی محبوب است که از یک سری الاینرهای شفاف برای صاف کردن تدریجی دندان‌ها استفاده می‌کند. برای ایجاد این الاینرهای سفارشی، دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما باید اندازه‌گیری‌های دقیقی از دندان‌هایتان انجام دهد و یک مدل سه بعدی از دهانتان ایجاد کند. اینجا است که اسکنر داخل دهانی وارد عمل می‌شود.

اسکن داخل دهانی ابزار مهمی برای ایجاد الاینرهای سفارشی‌سازی‌شدۀ ارتودنسی نامرئی است
اسکن داخل دهانی ابزار مهمی برای ایجاد الاینرهای سفارشی‌سازی‌شدۀ ارتودنسی نامرئی است

 

دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی برای ایجاد یک طرح درمانیِ ارتودنسی نامرئی، از یک اسکنر داخل دهانی استفاده می‌کند تا تصاویری از دندان‌ها و طرز قرارگیریِ آنها روی هم تهیه کند. سپس، اسکنر یک مدل سه بعدی دیجیتالی از دهان شما می‌سازد که برای ساختن الاینرهای سفارشی شما استفاده می‌شود.

اسکن داخل دهانی علاوه بر راحتی بیشتر برای بیماران، اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تری را در اختیار متخصص دندانپزشکی قرار می‌دهد. این امر به برنامه‌ریزی درمانی دقیق‌تر و نتایج بهتر برای بیماران منتج می‌شود. اخیراً اسکن داخل دهانی در مراکز تصویربرداری دندانپزشکی از راه دور انجام می‌شود که بیماران را به طور کلی از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی معاف می‌کند.

به طور کلی، اسکن داخل دهانی ابزار مهمی برای ایجاد الاینرهای سفارشی‌سازی‌شدۀ ارتودنسی نامرئی است و روزبه‌روز بر محبوبیتش در میان روش‌های مدرن ارتودنسی افزوده می‌شود.

اسکن قوس کامل برای ارتودنسی

هنگامی که با اسکنر داخل دهانی یک مدل سه بعدی از تمام دندان‌های فک بالا یا پایین گرفته می‌شود، اصطلاحاً به آن اسکن قوس کامل گفته می‌شود.  دندانپزشکان در طول یک اسکن قوس کامل، از اسکنر داخل دهانی برای گرفتن مجموعه‌ای از تصاویر از دندان‌ها و لثه‌ها از زوایای مختلف استفاده می‌کنند. سپس نرم‌افزار اسکنر این تصاویر را ترکیب می‌کند تا یک مدل سه بعدی دیجیتالی با جزئیات زیاد از کل قوس بسازد.

اسکن قوس کامل را می‌توان برای اهداف مختلفی در ارتودنسی استفاده کرد
اسکن قوس کامل را می‌توان برای اهداف مختلفی در ارتودنسی استفاده کرد

اسکن قوس کامل را می‌توان برای اهداف مختلفی در ارتودنسی استفاده کرد؛ از جمله در برنامه‌ریزی درمان ارتودنسی برای ایجاد الاینرها یا بریس‌های سفارشی. در مقایسه با روش‌های قالب‌گیریِ سنتی، اسکن قوس کامل با اسکنرهای داخل دهانی مزایای متعددی از جمله افزایش دقت، کاهش ناراحتی بیمار و گردش کار سریع برای درمان ارتودنسی را ارائه می‌دهد.

سوالات متداول اسکنر داخل دهانی در ارتودنسی

کاربرد اسکنر داخل دهانی در ارتودنسی چیست؟

اسکنر داخل دهانی ابزار ارزشمندی برای متخصصان ارتودنسی است و به آنها کمک می‌کند تا درمان ارتودنسی دقیق‌تر و کارآمدتری به بیماران ارائه دهند. افزایش دقت کار ارتودنتیست و کاهش ایجاد ناراحتی برای بیمار مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این تکنولوژی جدید هستند.

ارتودنتیست‌ها چه استفاده‌ای از اسکنرهای داخل دهانی می‌کنند؟

برنامه‌ریزی درمان، ساخت الاینر، ساخت قالب دائمی و نظارت بر پیشرفت درمان مهم‌ترین استفاده‌های ارتودنتیست‌ها از اسکنرهای داخل دهانی هستند.

فهرست مطالب

افشین پیرپیران

دقت و تخصص مهم‌ترین نیازهای تولید محتوای مهندسی پزشکی و تجهیزات مربوط به آن است. در وبلاگ تخصصی فرداد تجهیز ما با دقت کامل و تعهد همه‌جانبه به توضیح و تشریح تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی خواهیم پرداخت.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها