logo fardad tajhiz

تصویربرداری دیجیتال دندانپزشکی در سال‌ها اخیر پیشرفت‌های بسیار زیادی کرده است. سنسورهای آر وی جی (RVG) و سنسورهای فسفر پلیت (PSP) از جمله مهم‌ترین ابزارهایی هستند که در این حوزه به کار گرفته شده‌اند. این دستگاه‌ها بهترین جایگزین رادیوگرافی اشعه ایکس در دندانپزشکی محسوب می‌شوند. دقت و سرعت بسیار بالا مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه‌ها در مقایسه با نمونه‌های پیش از خود هستند. در این مقاله به مقایسه سنسورهای آر وی جی با فسفر پلیت می‌پردازیم. امیدواریم دندانپزشکان با مطالعۀ این مقاله بتوانند مناسب‌ترین گزینه را برای مطب یا کلینیک خود انتخاب نمایند.

نحوه تصویربرداری از دندان

آر وی جی (RVG) به صورت مستقیم از دندان تصویربرداری می‌کند اما فسفر پلیت (PSP) به صورت غیرمستقیم این کار را انجام می‌دهد. به همین دلیل نیز ضخامت سنسور فسفر پلیت کمتر از آر وی جی است و به صورت بی‌سیم کار می‌کند.

آر وی جی (RVG) به صورت مستقیم از دندان تصویربرداری می‌کند اما فسفر پلیت (PSP) به صورت غیرمستقیم این کار را انجام می‌دهد.
آر وی جی (RVG) به صورت مستقیم از دندان تصویربرداری می‌کند اما فسفر پلیت (PSP) به صورت غیرمستقیم این کار را انجام می‌دهد.

برای تصویربرداری از دندان هر دو سنسور باید در دهان بیمار قرار داده شوند. آر وی جی تصویر را بلافاصله روی صفحه نمایش نشان می‌دهد اما فسفر پلیت پس از اتمام اسکن باید از دهان خارج شود و به نمایشگر متصل شود.

سرعت تصویربرداری

سرعت تصویربرداری سنسورهای آر وی جی بسیار بیشتر از سنسورهای فسفر پلیت است. دندانپزشکان به کمک آر وی جی می‌توانند در کمتر از سه ثانیه تصویری از دندان و لثه‌های بیمار داشته باشند اما با فسفر پلیت این زمان دست‌کم پنج دقیقه خواهد بود.

کیفیت تصویربرداری

کیفیت تصویری که هر دو سنسور از دندان بیمار می‌دهند بسیار به یکدیگر نزدیک است. بنابراین مقایسه کیفیت تصویربرداری آر وی جی با فسفر پلیت تفاوت زیادی را نشان نمی‌دهد. تصویر هر دو دستگاه برای تشخیص دندانپزشک بسیار مناسب است.

مقایسه قیمت آر وی جی با فسفر پلیت

قیمت فسفر پلیت کمتر از آر وی جی است. تعمیر فسفر پلیت نیز معمولاً کم‌هزینه‌تر از آر وی جی خواهد بود. با وجود این، به دلیل سرعت و دقت بیشتر آر وی جی، این سنسورها زمان کمتری در معرض آسیب هستند و نیاز به تکرار تصویربرداری را کاهش می‌دهند. بنابراین استهلاک آر وی جی کمتر از فسفر پلیت خواهد بود.

دقت و سرعت بسیار بالا مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه‌ها در مقایسه با نمونه‌های پیش از خود هستند
دقت و سرعت بسیار بالا مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه‌ها در مقایسه با نمونه‌های پیش از خود هستند

مقایسه ضخامت و ابعاد سنسورهای آر وی جی با فسفر پلیت

ضخامت سنسور فسفر پلیت به طور متوسط 0.5 میلی‌متر است، اما ضخامت سنسور آر وی جی حدود 5 میلی‌متر است. سنسورهای آر وی جی علاوه بر ضخامت بیشتر دارای کابل اتصال به صفحه نمایش هستند که قرار گرفتن آنها را در دهان قدری دشوارتر می‌کند.

راحتی و تجربه مراجعان

هر دو این شیوه‌های تصویربرداری دیجیتال از دندان در حال حاضر در سراسر دنیا بسیار رایج هستند. تجربه مراجعان با سنسورهای آر وی جی به دلیل ابعاد بزرگ‌تر و سیم آنها قدری در آغاز با مشکل همراه بود. سنسورهای فسفر پلیت نیز به این دلیل که باید زمان بیشتری در دهان بیماران باشند برای مراجعان کمی ناخوشایند هستند.

نحوه ذخیره کردن اطلاعات

در تصویربرداری با دستگاه آر وی جی، تصویر دندان‌ها مستقیماً وارد سیستم دندانپزشک می‌شوند و همان‌جا ذخیره می‌شوند. اما در تصویربرداری با دستگاه فسفر پلیت، تصاویر باید از حافظه سنسورها مجدداً اسکن شوند و به کامپیوتر یا صفحه نمایش منتقل شوند. بنابراین ذخیره شدن اطلاعات و دسترسی به آنها با سیستم آر وی جی بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از شیوه فسفر پلیت است.

میزان تابش اشعه ایکس

آر وی جی دارای قابی پلاستیکی است که حدود 30% از آن را پوشانده است. بنابراین، مساحت سطح اکتیو سنسور آن حدود 70% است. اما مساحت سطح اکتیو سنسورهای فسفر پلیت 100% است و تمام سطح آن قابلیت ثبت عکس را دارد.

سهولت استفاده

صفحات سنسور فسفر پلیت به دلیل نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر بودن، راحت‌تر در دهان بیمار قرار می‌گیرند. همچنین به دلیل بی‌سیم بودن سنسورهای فسفر پلیت، احتمال پاره شدن سیم‌ها در حین کار وجود ندارد. با وجود این، به دلیل زمانبر بودن فرایند تصویربرداری با روش فسفر پلیت، ترجیح بسیاری از دندانپزشکان استفاده از آر وی جی است.

کیفیت تصویری که هر دو سنسور از دندان بیمار می‌دهند بسیار به یکدیگر نزدیک است.
کیفیت تصویری که هر دو سنسور از دندان بیمار می‌دهند بسیار به یکدیگر نزدیک است.

مقایسه طول عمر این دو سنسور

سنسورهای فسفر پلیت بسیار ظریف هستند و پوشش محافظ ندارند. به همین دلیل نیز به راحتی در حین کار خراشیده می‌شوند. همچنین بسیار بیشتر از آر وی جی‌ها در برابر گرما و نور آفتاب آسیب‌پذیر هستند. به طور معمول، طول عمر سنسور آر وی جی بیشتر از فسفر پلیت است.

استفاده همزمان از آر وی جی و فسفر پلیت

امکان به کار گیری همزمان این دو دستگاه در یک زمان وجود ندارد. با وجود این، بسیاری از دندانپزشکان هر دو ابزار را دارند و بسته به تشخیص خود از یکی از این دو شیوه استفاده می‌کنند. سنسورهای آر وی جی به دلیل سرعت بیشتر تصویربرداری معمولاً به عنوان ابزار اصلی تشخیص و سنسورهای فسفر پلیت به عنوان ابزارهای پشتیبان به ویژه در روزهای شلوغ در کلینیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوالات متداول مقایسه آر وی جی با فسفر پلیت

آر وی جی بهتر است یا فسفر پلیت؟

سنسورهای آر وی جی (RVG) به دلیل سرعت بیشتر تصویربرداری معمولاً به عنوان ابزار اصلی تشخیص و سنسورهای فسفر (PSP) پلیت به عنوان ابزارهای پشتیبان به ویژه در روزهای شلوغ در کلینیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تصویربرداری از دندان، هر دو سنسور باید در دهان بیمار قرار داده شوند. آر وی جی تصویر را بلافاصله روی صفحه نمایش نشان می‌دهد اما فسفر پلیت پس از اتمام اسکن باید از دهان خارج شود و به نمایشگر متصل شود.

معایب صفحات فسفری در مقایسه با آر وی جی چیست؟

سرعت تصویربرداری فسفر پلیت بسیار کمتر از آر وی جی است. سنسور فسفر پلیت برای نمایش تصویر باید از دهان بیمار خارج شود و به سیستم متصل شود. همچنین سنسورهای فسفر پلیت بسیار ظریف هستند و به راحتی در حین کار خراشیده می‌شوند و در برابر نور خورشید آسیب‌پذیر هستند.

مزایای آر وی جی در مقایسه با صفحات فسفری چیست؟

سرعت تصویربرداری سنسورهای آر وی جی بسیار بیشتر از فسفر پلیت است. در تصویربرداری آر وی جی، تصویر دندان‌ها مستقیماً وارد سیستم دندانپزشک می‌شوند و همان‌جا ذخیره می‌شوند. همچنین طول عمر مفید دستگاه‌های آر وی جی بسیار بیشتر از نمونه‌های دیگر است.

فهرست مطالب

افشین پیرپیران

دقت و تخصص مهم‌ترین نیازهای تولید محتوای مهندسی پزشکی و تجهیزات مربوط به آن است. در وبلاگ تخصصی فرداد تجهیز ما با دقت کامل و تعهد همه‌جانبه به توضیح و تشریح تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی خواهیم پرداخت.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها