logo fardad tajhiz

اسکنرهای داخل دهانی جایگزین‌های بسیار مناسبی برای شیوه‌های سنتی قالبگیری از دندان‌ها هستند. دندانسازان با استفاده از این تکنولوژی پیشرفته می‌توانند تصاویر سه بعدی دقیقی از دهان و دندان‌های بیماران خود تهیه کنند. اسکنرهای سه بعدی داخل دهانی بسیار کم‌حجم هستند و می‌توانند بدون نیاز به هیچ وسیله دیگری از دندان‌ها قالبگیری نمایند. امروزه استفاده از این تکنولوژی پیشرفته در کلینیک‌ها و لابراتوارهای دندانسازی در سراسر دنیا بسیار رواج یافته است. در این مقاله، به مزیت‌های ساخت دندان مصنوعی با اسکنر داخل دهانی می‌پردازیم.

کاربرد اسکنر در ساخت دندان مصنوعی

اسکن‌های داخل دهانی مدل‌های سه بعدی مجازی از دهان بیمار (قالب‌های دیجیتال) تولید می‌کنند که برای تشخیص، برنامه‌ریزیِ درمان و پیگیری‌های بعدی بسیار مفیدند. وقتی پای پروتز (دندان‌های مصنوعی متحرک) به میان می‌آید، اسکن داخل دهانی می‌تواند به دندانپزشکان کمک کند تا پروتز دقیق‌تر و راحت‌تری را برای بیماران خود بسازند.

برای ساخت دندان مصنوعی با اسکنر داخل دهانی مدل‌های سه بعدی مجازی از دهان بیمار (قالب‌های دیجیتال) تولید می‌کنند
برای ساخت دندان مصنوعی با اسکنر داخل دهانی مدل‌های سه بعدی مجازی از دهان بیمار (قالب‌های دیجیتال) تولید می‌کنند

دندان مصنوعی به طور سنتی با استفاده از برداشت قالب‌های فیزیکی از دهان بیمار ایجاد می‌شود که می‌تواند آزارنده باشد و گاهی نتایج نادرست در پی داشته باشد. از سوی دیگر، اسکن‌های داخل دهانی از ابزاری شبیه به قلم نوری استفاده می‌کنند که در دهان بیمار قرار می‌گیرد و به اطراف حرکت می‌کند تا تصاویر دقیقی از دندان‌ها و لثه‌ها ثبت کند. سپس تصاویر به کامپیوتر فرستاده می‌شوند و می‌توان از آنها برای ایجاد مدل مجازی از دهان بیمار استفاده کرد. این مدل‌های مجازی را می‌توان برای تنظیم تناسب و طراحی دندان‌های مصنوعی قبل از ساخت فیزیکی دست‌کاری کرد که می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و بهبود دقت محصول نهایی شود.

اسکن‌های داخل دهانی قابلیت دارند تعداد ویزیت‌های بیمار را کاهش دهند و در زمان انتظار برای ویزیت شدن صرفه‌جویی کنند
اسکن‌های داخل دهانی قابلیت دارند تعداد ویزیت‌های بیمار را کاهش دهند و در زمان انتظار برای ویزیت شدن صرفه‌جویی کنند

اسکن‌های داخل دهانی قابلیت دارند تعداد ویزیت‌های بیمار را کاهش دهند و در زمان انتظار برای ویزیت شدن صرفه‌جویی کنند و نیازی به قالب‌گیریِ اولیه برای ساخت یک سینی قالب‌گیری شخصی و نوار مومی ندارند. علاوه بر این، از اسکن‌های داخل دهانی می‌توان برای ایجاد ماکت‌های دندان مصنوعی استفاده کرد.

بنابراین، برای ساخت دندان مصنوعی با اسکنر داخل دهانی مدل‌های سه بعدی مجازی از دهان بیمار (قالب‌های دیجیتال) تولید می‌کنند، درست از مرحله اولیه برداشتن قالب تا مرحله نهایی قرار دادن دندان مصنوعی به‌دست‌آمده، بسیار مفید باشند. سطح دقت بالاتر است و مقدار زمان صرفه‌جویی ستودنی است زیرا اسکن داخل دهانی تمام مراحل تکراری‌ای را که برای دستیابی به دقت و تناسب خوب در یک فرآیند سنتی لازم است حذف می‌کند.

اسکن قوس کامل برای ساخت قالب دندان مصنوعی

اسکنر داخل دهانی یک دستگاه دیجیتال است که در دندانپزشکی برای ایجاد مدل‌های سه بعدی از دندان‌ها و دهان مراجعان مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی که یک مدل سه بعدی از تمام دندان‌های فک پایین یا بالا گرفته می‌شود به آن اصطلاحاً اسکن قوس کامل گفته می‌شود.

بیشتر بدانید: تاریخچه اسکنرهای داخل دهانی و آینده آنها

دندانسازان در طول اسکن قوس کامل تصاویر متعددی از دندان‌ها و دهان مراجعان تهیه می‌کنند. نرم‌افزارهای تخصصی اسکنرهای داخل دهانی این تصاویر را با یکدیگر ترکیب می‌کنند و یک مدل سه بعدی دقیق با جزئیات زیاد ارائه می‌دهند که در فرایند ساخت دندان مصنوعی به آن «قالب دیجیتال» می‌گویند.

هنگامی که یک مدل سه بعدی از تمام دندان‌های فک پایین یا بالا گرفته می‌شود به آن اصطلاحاً اسکن قوس کامل گفته می‌شود.
هنگامی که یک مدل سه بعدی از تمام دندان‌های فک پایین یا بالا گرفته می‌شود به آن اصطلاحاً اسکن قوس کامل گفته می‌شود.

اسکن قوس کامل نقشی اساسی در ساخت دندان مصنوعی دارد. در مقایسه با قالب‌های سنتی، این روش با سرعت و دقت بسیار بالاتری انجام می‌گیرد و ناراحتی کمتری برای بیمار ایجاد می‌کند. استفاده از اسکنرهای داخل دهانی برای ساخت دندان مصنوعی در لابراتوارهای دندانسازی در سراسر جهان در حال رشد است.

مزایای اسکنر داخل دهانی برای ساخت دندان مصنوعی

اسکن داخل دهانی دارای مزیت‌های متعددی نسبت به روش‌های قالب‌گیری سنتی است؛ از جمله افزایش دقت، کاهش ایجاد ناراحتی برای بیمار و بهبود تجربه او در فرایند قالبگیری. به طور کلی، اسکنر داخل دهانی ابزار ارزشمندی برای دندانسازان است و به آنها کمک می‌کند تا دندان‌های مصنوعی دقیق‌تری را با راحتی بیشتر برای بیماران تهیه نمایند.

سوالات متداول ساخت دندان مصنوعی با اسکنر داخل دهانی

مزیت‌ اسکنر داخل دهانی در ساخت دندان مصنوعی چیست؟

اسکنرهای داخل دهانی ابزارهایی ارزشمند برای دندانسازان هستند و به آنها امکان می‌دهند تا خدمات دقیق‌تر و کارآمدتری به بیماران ارائه دهند. افزایش دقت و کاهش ایجاد ناراحتی برای بیمار مهم‌ترین مزیت‌های این شیوه در مقایسه با روش‌های سنتی قالبگیری از دهان و دندان است.

کاربرد اسکنر داخل دهانی در ساخت دندان مصنوعی چیست؟

اسکنر داخل دهانی یک قالب دیجیتال سه بعدی از دهان و دندان بیمار تهیه می‌کند که نقشی اساسی در ساخت دندان مصنوعی دارد. دندانسازان از این طریق می‌توانند دندان‌های مصنوعی دقیق‌تر و راحت‌تری را برای مراجعان خود بسازند.

فهرست مطالب

افشین پیرپیران

دقت و تخصص مهم‌ترین نیازهای تولید محتوای مهندسی پزشکی و تجهیزات مربوط به آن است. در وبلاگ تخصصی فرداد تجهیز ما با دقت کامل و تعهد همه‌جانبه به توضیح و تشریح تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی خواهیم پرداخت.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها