logo fardad tajhiz

محافظ دندان یا اصطلاحاً نایت گارد در واقع پوشش پلاستیکی محافظی برای جلوگیری از سایش دندان‌ها است. این وسیله یکی از بهترین درمان‌های دندان قروچه محسوب می‌شود. از آنجایی که دندان قروچه بیشتر شب‌ها در هنگام خواب بروز می‌کند، نام این وسیله را نایت گارد گذاشته‌اند. محافظ‌های دندان برای ورزشکاران و افرادی که مشکل خر و پف کردن در خواب دارند نیز کاربرد دارد. استفاده از اسکنر دندانپزشکی در ساخت نایت گارد امکان ساخت سفارشی نایت گارد را برای همۀ افراد فراهم آورده است. نایت گاردهایی که با این شیوه ساخته می‌شوند بسیار ظریف هستند و استفاده از آنها بسیار آسان است. در این مقاله، به انواع نایت گارد و کاربرد اسکنر دندانپزشکی در ساخت آنها می‌پردازیم.

نایت گارد دندان

نایت گارد (Night Guard) پوشش پلاستیکی محافظی برای دندان‌ها است که از ساییده شدن آنها هنگام دندان قروچه جلوگیری می‌کند. فشار دادن دندان‌ها به هم و کشیدن آنها روی هم می‌تواند لایه‌های بیرونی مینای دندان را به کلی از بین ببرد. از آنجایی که دندان قروچه بیشتر در شب‌ها و هنگام خواب در افراد بروز می‌کند، این وسیله را نایت گارد یا محافظ دندان در خواب نامیده‌اند. این وسیله بسیار مؤثر در سلامت دندان را محافظ دندان قروچه و گارد دندان قروچه نیز می‌نامند. نایت گارد با جذب فشاری که هنگام فشار دادن فک‌ها به دندان‌ها وارد می‌شود، از ساییده شدن دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

نایت گارد (Night Guard) پوشش پلاستیکی محافظی برای دندان‌ها است که از ساییده شدن آنها هنگام دندان قروچه جلوگیری می‌کند.
نایت گارد (Night Guard) پوشش پلاستیکی محافظی برای دندان‌ها است که از ساییده شدن آنها هنگام دندان قروچه جلوگیری می‌کند.

گفتنی است که از نایت گارد تنها برای درمان دندان قروچه استفاده نمی‌شود. این وسیله در روند درمان مشکلات دیگری نظیر خر و پف کردن، وقفه تنفسی در خواب (آپنه) و اختلال مفاصل فکی و گیجگاهی نیز کاربرد دارد. دندانپزشکان استفاده از گارد دهانی را در برخی افراد نه تنها هنگام خواب، بلکه در طول روز و حتی هنگام ورزش کردن برای محافظت از دندان‌ها، لب‌ها و لثه‌ها تجویز می‌کنند.

انواع نایت گارد

نایت گاردها را از نظر جنس به دو دسته سخت و نرم تبدیل می‌کنند که نوع سخت آن برای موارد شدید دندان قروچه و سندرم‌های مفصل فک استفاده می‌شوند. تقسیم‌بندی دیگری نیز وجود دارد که بر اساس شیوه ساخت نایت گارد انجام می‌شود. انواع نایت گارد از نظر نوع ساخت عبارتند از:

نایت گارد پیش‌ساخته

محافظ‌های آماده دندان در سایزهای مختلف در بازار موجود هستند و معمولاً قیمت پایینی هم دارند. این نوع محافظ‌ها برای موارد خفیف و بازه‌های کوتاه کاملاً مناسب هستند.

این نوع محافظ‌ها برای موارد خفیف و بازه‌های کوتاه کاملاً مناسب هستند.
این نوع محافظ‌ها برای موارد خفیف و بازه‌های کوتاه کاملاً مناسب هستند.

نوع دیگری از نایت گارد پیش‌ساخته نیز در داروخانه‌ها در دسترس است که آن را باید در منزل در آب داغ قرار دهید و سپس در دهانتان بگذارید تا شکل دندان‌های شما را بگیرد. این نوع محافظ‌ها نیز با قیمت پایین در بازار موجود هستند و برای دوره‌های کوتاه قابل استفاده‌اند.

 

برای مطالعه بیشتر: کاربرد اسکنر داخل دهانی در دندانپزشکی

 

نایت گارد سفارشی

بهترین نوع محافظ‌ها که بیشترین و کامل‌ترین محافظت را از دندان‌های افراد انجام می‌دهند، نایت گاردهای سفارشی هستند. برای تهیه این نوع نایت گارد باید به دندانپزشک مراجعه کرد. دندانپزشکان پس از اندازه‌گیری دقیق و بررسی شرایط دندان‌ها و دهان شما اقدام به ساخت نایت گارد اختصاصی برای شما می‌کنند. قیمت نایت گاردهای سفارشی قدری بیشتر از انواع پیش‌ساخته هستند، اما محافظتی بسیار بیشتر برای دندان‌های شما فراهم می‌کنند.

قیمت نایت گاردهای سفارشی قدری بیشتر از انواع پیش‌ساخته هستند
قیمت نایت گاردهای سفارشی قدری بیشتر از انواع پیش‌ساخته هستند

همچنین استفاده از نایت گاردهای سفارشی به دلیل متناسب بودن ابعاد آنها با فک و دندان‌های شما بسیار آسان‌تر خواهد بود. افرادی که ترمیم‌های گران‌قیمت روی دندان خود انجام می‌دهند نیز می‌توانند از این نوع محافظ‌ها بهره ببرند. همچنین این نوع نایت گارد گزینه مناسبی برای کودکان و ورزشکاران محسوب می‌شود تا احساس راحتی بیشتری هنگام استفاده از این وسیله داشته باشند.

ساخت نایت گارد با اسکنر دندانپزشکی

اسکن کامل فکین با اسکنر دندانپزشکی بهترین راه برای ساخت نایت گارد مناسب است. سرعت بالا، کاهش دفعات مراجعه بیمار و راحتی پروسه‌های اسکن سبب تقاضای بیشتر بیماران برای انجام این روش دیجیتال نسبت به روش‌های سنتی شده است. دندانپزشکان با استفاده از اسکنر دندانپزشکی تصویری سه‌بعدی از دندان‌های فک بالا و پایین شما تهیه می‌کنند و آن را از طریق اینترنت به لابراتوارهای مجهز ارسال می‌کنند. محافظ‌های دندانی که با این روش ساخته می‌شوند از ظرافت بسیار زیادی برخوردار هستند. همچنین علاوه بر راحتی بسیار زیاد برای بیماران، محافظتی حداکثری را برای دندان‌های آنها به وجود می‌آورند.

اسکن کامل فکین با اسکنر دندانپزشکی بهترین راه برای ساخت نایت گارد مناسب است.
اسکن کامل فکین با اسکنر دندانپزشکی بهترین راه برای ساخت نایت گارد مناسب است.

نایت گارد ساخته شده با استفاده از اسکنر دندانپزشکی به دلیل فاصله‌ای که میان دندان‌ها ایجاد می‌کند از سایش دندان‌ها بر روی یکدیگر جلوگیری می‌کند. همچنین عضلات فک پس از گذشت مدت زمانی به قرار گرفتن در این حالت عادت می‌کنند و در فاصله درست از هم قرار می‌گیرند و دندان قروچه به این ترتیب درمان می‌شود.

سوالات متداول استفاده از اسکنر دندانپزشکی در ساخت نایت گارد

نایت گارد دندان چیست؟

نایت گارد پوشش پلاستیکی محافظی برای دندان‌ها است که از ساییده شدن آنها هنگام دندان قروچه جلوگیری می‌کند. از آنجایی که دندان قروچه بیشتر در شب‌ها و هنگام خواب بروز می‌کند، این وسیله را نایت گارد یا محافظ دندان در خواب نامیده‌اند.

ساخت نایت گارد با اسکنر دندانپزشکی به چه ترتیب است؟

اسکن کامل فکین با اسکنر دندانپزشکی بهترین راه برای ساخت نایت گارد است. دندانپزشکان با اسکنر دندانپزشکی تصویری سه‌بعدی از دندان‌های فک بالا و پایین شما تهیه می‌کنند و آن را از طریق اینترنت به لابراتوارهای مجهز ارسال می‌کنند. محافظ‌های دندانی که با این روش ساخته می‌شوند از ظرافت بسیار بالایی برخوردارند.

فهرست مطالب

افشین پیرپیران

دقت و تخصص مهم‌ترین نیازهای تولید محتوای مهندسی پزشکی و تجهیزات مربوط به آن است. در وبلاگ تخصصی فرداد تجهیز ما با دقت کامل و تعهد همه‌جانبه به توضیح و تشریح تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی خواهیم پرداخت.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها